Každý druhý Bratislavčan nechce platiť za parkovanie v širšom centre mesta

18.05.2012 Bratislava

Bratislava 18. mája (TASR) – Takmer každý druhý Bratislavčan, ktorý sa zapojil do verejnej diskusie o pripravovanej parkovacej politike mesta, nechce, aby sa za parkovanie v širšom centre platilo. Takto regulované by malo byť počas pracovných dní od 8.00 do 18.00 h. Do diskusie, ktorá sa skončila v stredu 16. mája, sa zapojilo viac ako 3500 ľudí.

Diskusiu mesto otvorilo 11. apríla na oficiálnej stránke mesta aj na sociálnej sieti Facebook. Okrem toho sa monitorovali aj diskusie na internetových stránkach regionálnych a celoslovenských médií. "Cieľom bolo vygenerovať názory Bratislavčanov nielen na aktuálnu situáciu z hľadiska parkovania v meste, ale aj princípy, ktorými by v budúcnosti chcelo mesto regulovať statickú dopravu," uviedol hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

Podľa doterajších výsledkov najväčší záujem bol o anketové otázky, do ktorých sa zapojilo 2030 ľudí. Verejnosť na stránke mesta však využívala aj diskusné fórum. Ôsmi z desiatich diskutujúcich pritom podporovali systém rezidenčného parkovania, teda pravidlá, ktoré uprednostňujú vodičov s trvalým pobytom v meste. "Bratislavčania v pomere 60 ku 40 súhlasia s tým, aby majitelia dvoch a viacerých áut zaplatili poplatok za parkovanie vo vyznačenej rezidenčnej zóne," poznamenal hovorca.

Prvé dni diskusie vyvolali výrazný nesúhlas s tým, aby rezidenti platili za parkovanie na rezidenčných miestach počas dňa. Samospráva preto zdôraznila, že spoplatnenie státia v rezidenčnej zóne sa má dotknúť výlučne majiteľov áut, ktorí v danej zóne nemajú trvalý pobyt. "To znamená, že rezident bude môcť parkovať v zóne bezplatne v priebehu celého dňa," podotkol Andrassy. Preukaz rezidenta Bratislavčan získa nielen na vozidlo v jeho vlastníctve, ale aj na služobné auto, ktoré používa na súkromné účely.

Z diskusie i výsledkov ankety tiež vyplýva, že vyše 95 percent anketárov vníma možnosti parkovania v meste ako veľmi zlé, respektíve zlé, ale nie až katastrofálne. "Diskusia k parkovacej stratégii vygenerovala okrem jednoznačných postojov aj témy, ktoré bude musieť v blízkej budúcnosti riešiť vedenie mesta," pokračoval Andrassy. Ide napríklad o budovanie záchytných parkovísk na okraji Bratislavy s ich zapojením do systému "Parkuj a Cestuj" mestskou hromadnou dopravou (P+R) alebo o myšlienku výstavby nových parkovacích domov, ktoré budú využívať automatické systémy parkovania. Vďaka tomu možno podľa diskutujúcich dlhodobo riešiť zlú situáciu s parkovaním. "Meniť dopravné návyky Bratislavčanov i návštevníkov mesta nebude ľahká vec," dodal Andrassy.

Primátor zároveň zriadil komisiu, v ktorej sú okrem poslancov bratislavského mestského zastupiteľstva aj odborníci na dopravu, starostovia viacerých mestských častí, zástupcovia Dopravného podniku Bratislava či mestskej polície. O definitívnej podobe nových pravidiel parkovania rozhodnú mestskí poslanci aj na základe verejnej diskusie i na základe podkladov od odbornej komisie.

Podľa aktuálnych dát je vyťaženosť osobných áut na úrovni 1,2-cestujúcich. To znamená, že len v každom piatom aute sa vezie so šoférom aspoň jeden spolujazdec. V Bratislave majú dnes vodiči k dispozícii okolo 150.000 miest, z ktorých takmer polovica má charakter uličného parkovania. Podľa údajov z polície v meste je evidovaných viac ako 210.000 áut a ďalších takmer 100.000 prichádza každý pracovný deň do Bratislavy z okolitých obcí, miest či regiónov Slovenska.
 

Vyberte región